Bulányi atya - a rendszer egyik nagy ellentmondása

Ezt az e-mailt kaptam Bánhegyi Zsolttól, az egyik aktív támogatónktól:

"Jó lenne kideríteni, hogy miért pont a katonai szolgálatmegtagadást választotta (Bulányi) György annak a pontnak, ''ahol a tagadás lábát megvetheti''.

Lehetett volna ui. a fegyver nélküli egészségügyi, stb. szolgálatot is.
A múltkoriban (2017 tavaszán) az ÁBTL-ben egy szekta (a Jehova Tanúi - GG.) volt a vendég, amely tagjainak pont ez volt a bajuk a szocialista rendszerrel, és azzal utasították ezt a lehetőséget vissza, hogy ők katonakönyvet sem akartak hordani.
Nem tudom,hogy Bulányi Györgynek tettek-e ilyen ajánlatot.
Ebből ui. kiderülne, hogy itt Jézus volt-e a lényeg, vagy az ellenállás a kommunistákkal szemben. Bisztrai György főbokrost kéne megkérdezni!"
Bulányi atyát 2004. december 16-án láttuk vendégül. Nem volt meglepetésektől mentes a beszélgetés, de sokat lehetett tanulni belőle!

Így kezdtük: a társadalom túlélőképességéhez, erejéhez jelentős mértékben hozzájárul közösségi élete, a „szövet”, amelyet a kisközösségek alkotnak. A közösségszervező munka ezért kitüntetett figyelmet érdemel. Így gondolkodtak Rákosi és Kádár titkosszolgálatának irányítói is, viszont volt néhány eset, amikor eszköztelennek bizonyultak vagy nagyon nehezen tudtak eredményt elérni. Páter Bulányi esete is ilyen. Először 1952-ben ítélték életfogytig tartó szabadságvesztésre, de 1956-ban kiszabadult, hosszú rejtőzködés után fogták el ismét és vált 1958-1960 legvége között ismét börtönlakóvá.1961-1969 között a Tempó Vállalat szállítómunkása. Neve mégis azt követően vált igazán ismertté, amikor a Bokor-mozgalom 1979-től a katonai szolgálatmegtagadás mellett kötelezte el magát. A Vatikán végül csak 1997-ben rehabilitálta. Kilencvenegy évesen, 2010. június 6-án hunyt el. A találkozón elhangzottak írott változatát még jóval a halála előtt egyeztetni tudtuk vele.

Hogyan jutottak el 1979-re a katonai szolgálatmegtagadásig? A találkozón elhangzottak immár olvashatók a Nemzetpolitika - szorítóban. Aspektus-határok nélkül 2002-2017 című kötetben, amelynek a hanganyagát is hozzáférhetővé tettük! A szöveges rész azért érdekes, mert ott a hátteret is összefoglaljuk és Bulányi atya is pontosította mindazt, amit nálunk 2004 decemberében mondott.

Két alapvető szempontból van mindennek jelentősége: egyrészt miként értelmezték az erőszakmentességet a hétköznapi gyakorlatban, másrészt pedig miként látták a társadalom és - benne - a katolikus egyház működését.

A hangfelvételt itt lehet meghallgatni:

A kötetbe igyekeztünk mindent belefoglalni, ami a hangfelvételből kimaradt!

De a fontos, valóban konfliktust jelentő helyzetek ugyanúgy szerepelnek benne, mint a kötetben, mint például a következő kérdés és a rá adott válasz is: "ha az unokahúgodat elviszed a Gellérthegyre sétálni és jön a huligán, akkor hagyod, hogy megerőszakolja? Van Graham Green Szerepjátszó c. regényében is egy dél-amerikai színhely - jelentette ki Bulányi György - és van egy szektás vezér, aki teljes elkötelezettje a jézusi erő nem alkalmazásnak és egy éjszakán meggyilkolnak egy nőt a banditák a szállodában, ahol laknak. Na, erre neked szegezik a kérdést: te cserben hagytad volna a feleségedet, ha ez történik vele? Ilyenkor az ember lehajtja a fejét: valószínűleg pisztolyt ragadtam volna, viszont most nagyon szégyellném magam!"

Óriási! Igaz?

De ezen kívül érdekes a beszélgetés az igazságtétel bulányi-féle értelmezése miatt is!

Könyvbemutató szeptember 29-én, péntek délután 5-kor az ELTE bölcsészkarán! Részletek:

Gecse Géza